De Feniks

De opkomst en ondergang van Jacob's Conceptstore

Het is 2021 en het kriebelde om te ondernemen, liefst ook iets dat we samen konden doen! Zo ontstond Feniks Ateljee waar we gingen graveren en snijden met hout. Pieterjan maakte de ontwerpen en ik geef eerlijk toe, hij stond ook voornamelijk aan de machine om het zwaarste werk te doen. Ik kroop achter een scherm, ging een website bouwen met webshop, social media opstarten en klagen over hoe slecht mijn productfoto’s eruit zagen. 

Kansen voor ondernemers

We ontwikkelden enkele producten waar we blij mee waren zoals onze naamhoepels en plantstekkers. Maar klanten naar je webshop trekken… iedere ondernemer zal nu denk ik wel herkennen wat ik bedoel. Hoe bouw je een online winkel waar mensen het vertrouwen hebben om je product aan te kopen, als de klant al de weg vindt naar je shop?

Dus gingen we op zoek naar verkooppunten voor onze creaties. Omdat onze familie wist waar we mee bezig waren, kregen we op een bepaald moment een artikel doorgestuurd over Jacob’s Conceptstore waar hij beweerde pionier te zijn in het concept van een fysieke winkel waarbij ondernemers terecht kunnen om hun handwerk te verkopen. Dit is niet terecht, maar dat je als ondernemer zelf in de winkel staat 1 dag per maand, zou eerder wel uniek zijn. Kranten schrijven natuurlijk niet altijd feilloos wat er gezegd wordt in een interview, dus we vergeven Thomas Nouws deze vergissing.
Ondertussen hadden we contact met 2 conceptwinkels in Deinze en Brugge die al langer bezig waren dan Thomas Nouws zijn start in 2020 en verkochten ook in enkele gewone winkels. We stuurden toch maar een berichtje naar Jacob’s met de vraag of we daar terecht konden.

De nood aan goede communicatie met je ondernemers

Onze vraag bleef lang onbeantwoord en we besloten eens langs te gaan in zijn winkel in Brugge. We stonden voor een gesloten deur, terwijl het open zou zijn. Via Instagram stuurde ik een berichtje met de melding dat het niet open was en wanneer we er dan wel terecht konden om meer informatie te krijgen. Daar werd nooit op geantwoord. 

De nood aan kwaliteit en klantvriendelijkheid

Wij weten nu al eventjes hoe belangrijk het is om je product te kennen dat je verkoopt. Je wil de klant toch zo goed mogelijk informeren en helpen in de zoektocht naar een geschikte aankoop? Nu hebben we in ons eigen avontuur ondernemers ontmoet die verkopen/verkochten bij Jacob’s en kwam dit vaak als een gemeenschappelijk kritiekpunt naar boven: afhankelijk wie er die dag in de winkel stond, werd jouw product beter of slechter verkocht. 

De beleving voor de klant was elke dag anders en de beloftes die Jacob’s maakte op vlak van openingsuren werden zeker niet altijd gerespecteerd, want ondernemers kwamen soms niet opdagen of sloten vroeger.

Een ander kritiekpunt van de meeste kleine ondernemers die hadden verkocht bij Jacob’s was toch: “als mijn product het goed leek te doen, kocht hij het zelf in via de groothandel en legde het naast mijn product. Zijn prijzen waren scherper en ik verkocht bijna niets meer”. Dit hebben we echt bij verschillende ondernemers gehoord die daardoor zelfs hun volledige zin in ondernemen zijn kwijtgeraakt. Ze durfden niet meer in ons verhaal in te stappen, omdat ze daar zo’n ervaring hadden…

Van het op de kaart zetten van het concept, naar ondernemers zo’n slechte ervaring bezorgen, dat ze hun goesting verliezen.

Terugkijkend op het verhaal van Jacob's: wat hebben we geleerd?

De voordelen van het model waren vooral op zichzelf gericht. De ondernemer had natuurlijk de kans om de producten op een laagdrempelige manier te testen en persoonlijk de feedback te ervaren van de klanten. Aan de andere kant had Jacob’s vooral gratis personeel en moest hij niet veel risico nemen op vlak van voorraad inkopen. Als conceptstore De Feniks zetten wij vooral in op beleving en een persoonlijke relatiegerichte aanpak. Zowel naar de klanten als ook naar onze ondernemers. We hebben zelf een stuk of 8 van Jacob’s winkels bezocht en wat voor ons vaak ontbrak was sfeer en warmte. Omdat wij die gezelligheid en beleving belangrijk vinden, zetten we ook in op een vast gezicht in de winkel die de producten kent als ook onze vaste klant. We hebben dan ook bewust gekozen voor een bar in onze winkel wat een plek is van ontmoeting in huiselijke sfeer. 

Toch heel jammer dat dit verhaal van Jacob’s Conceptstore stopt! Het was een mooi idee. We hopen dat Thomas Nouws en zijn ondernemers mogen blijven dromen en groeien en ze een doorstart mogen maken in het ondernemen. 

We kunnen lokale makers alleen maar aanmoedigen en ondersteunen in het maken en verkopen van hun creaties. 

We hebben zoveel in huis, we hoeven het toch zeker niet uit China te halen hé! 

In De Feniks kan je unieke geschenken en decoraties vinden dankzij onze lokale, creatieve en sociale ondernemers die een plekje hebben in onze winkel. Zoveel mensen die iets moois maken, maar het vinden van een platform om die creaties te laten zien aan iedereen is vaak niet evident. Je kan nog de mooiste webshop bouwen of professionele product foto’s nemen, hoe krijg je jouw klanten te pakken? Deze hardwerkende mensen vinden dus een plek bij ons en jullie als klanten bewonderen hun handwerk. Jullie feedback als klant is dan ook waardevol, want de ondernemer gaat hiermee aan de slag om zo een betere verkoop te krijgen. Groeien is bloeien!

Groetjes,

Pieterjan & Febe
De Feniks, Kortrijkstraat 60 Tielt
welkom@defeniks.be